A kínai BYD autógyár jóvoltából három tisztán elektromos hajtású típussal bővül a Magyarországon forgalomba kerülő személygépjárművek listája. A BYD Auto csak 2003-óta létezik, az első szériagyártású modell pedig csupán 2005-ben jelent meg, 2022-ben már összesen több mint 1,8 millió példányt gyártottak, idén átvették a vezetést a Volkswagentől a kínai piacon, és mára ez a cég a világ legnagyobb villany- és hibridautó gyártója is. Hazánkban a BYD egyelőre szinte ismeretlen, de nagy tervei vannak az európai piacon, így most a piac meghódításának első lépéseit tapasztalhatjuk.
A cikkben a kifejezetten sok kép (lásd: galéria) mellett egy olyan videó is található, ahol a Tesla és a BYD Seal versenyzik egymással. Izgalmas pillanatok következnek az elektromos autók kedvelőinek!
Ha elnyeri a tetszésedet a tartalom, arra biztatunk, hogy mondd el véleményedet egy hozzászólásban. Megosztásodat pedig kifejezetten köszönjük! Sőt! Meghálálhatjuk? Használd a Markoló funkciót az extra Tőzsdearanypontok gyűjtéséhez! Siker, Veled! ;)
5000
A BYD (Build Your Dreams) nevű 1995-ben alapított kínai vállalat tevékenysége szerteágazó, hiszen minden ötödik mobiltelefonban az ő akkumulátorukat találjuk, de a különböző elektronikai komponensek mellett nagy-sebességű vonatokon át autóbuszokig rengeteg műfajban fontos piaci szereplő a cégcsoport.
Történet:
A BYD kezdetben akkumulátor gyártóként indult, lítium-vas-foszfát akkumulátorokat gyártott. Az elektromos járművek iránti növekvő érdeklődés hatására a cég vezetése úgy döntött, hogy kiterjeszti tevékenységét az elektromos járműgyártás területére is. A 2008-ban megvett Csincsnian autógyár aktuális típusa ugyan még kis benzinmotort használt, de az F3-at már a világ első plug-in hibridjeként tartják számon, sőt még ugyanebben az évben debütált az első szériagyártású elektromos autójuk, a BYD F3DM. 2018-ban mutatkozott be a BYD Tang második változata, amiből tisztán elektromos kivitel is létezett, és ezzel az autóval érkezett a BYD márka Európába, a norvég piacra, idén októbertől pedig már Magyarországon is elérhetők a BYD-ek.
Járműtípusok:
BYD Auto által gyártott járművek között szerepelnek elektromos autók, plug-in hibrid autók, hagyományos belső égésű motorral rendelkező autók, buszok és teherautók. A cég különböző modelljei között találhatók kisebb városi autók, szedánok és terepjárók is. Az autók jellemzően a környezetbarát technológiákra összpontosítanak, és az elektromos járművek terén elért sikereik révén váltak a vállalat zászlóshajó termékeivé.
- A három magyar piacra kerülő BYD egyike a kétféle felszereltséggel kínált Seal (Fóka) egy erős, gyors, nagy hatótávot ígérő, sportos megjelenésű négyajtós limuzin. A típust Horváth Attila is tesztelte, erről készült a fenti videó.
- A legolcsóbb itthon is kapható BYD a kompakt méretű Dolphin (Delfin), amelynek alapváltozata kicsit kevesebb, mint 11 millió forintba kerül. Ez nagyon erős ajánlat a hasonló méretű villanyautók mezőnyében. A Dolphin kívülről ügyes városi autónak mutatja magát, de belül már igazi családi modell, kategóriájában remek menetteljesítménnyel és hatótávval. Az alacsony indulóára miatt nemcsak a villanyautók, de akár néhány hibrid és belsőégésű motorral szerelt típusnak is versenytársa lehet.
- A magyarországi BYD-kínálat Európában leginkább ismert tagja az Atto 3, amely a Dolphinhoz hasonlóan a kompakt kategóriába tartozik, de ez egy SUV. A legolcsóbb kivitel 13,9 millió forintba kerül, a jobban felszerelt változatért pedig 14,8 millió forintot kérnek. Ez utóbbiban 15,6 colos, elforgatható központi kijelző található, ami a különböző méretekben minden itthon kapható BYD modellbe beszerelnek.
Globális sikerek:
A BYD Auto gyorsan bővítette globális jelenlétét, és autóit számos országban értékesíti. A BYD stratégiája az volt, hogy a belső égésű motorok mellett az elektromos járművek terén is kiemelkedjen, és ez a vállalatot hamarosan az egyik vezető szereplővé tette a globális elektromos járműpiacon. Az elektromos járműveiket különféle díjakkal és elismerésekkel jutalmazták az innováció és környezetbarát technológiák terén. A vállalat 2022-ben elérte a 1,8 millió gyártott elektromos járművet, amely azt mutatja, hogy jelentős szereplővé váltak a zöld mobilitás terén. Az eladott darabszám nagyságát jól érzékelteti, hogy tavaly a Mercedes - az ő villanyautójukról már írtunk korábban - és a Renault nagyjából 2-2 millió, a Peugeot és Mazda pedig 1-1 millió járművet állított elő összesen, a fiatal kínai márka pedig elképesztő ütemben növekszik tovább. A BYD tehát nem kis cég, tavaly elért 70 milliárd eurós (kb. 26 ezer milliárd forintos) árbevétele a teljes magyar GDP nagyjából 40 százaléka! Van már hazai gyára is, Komáromban elektromos buszok és teherautók készülnek ezzel a márkajelzéssel, hamarosan pedig Fóton épít akkumulátorgyárat.
2023-ban a magyar GDP 75044 milliárd Forint volt a KSH adatai szerint. A BYD 2023-as bevételei 602 milliárd jüan, ami (50 Forint/Jüan számítással) 30100 milliárd Forintnak felel meg a vezető gazdasági újságok adatai alapján. Igaz tehát, hogy a cég bevételei a magyar GDP nagyjából 40%-át teszi ki. Egészen pontosan 40,11%-ról van 2023-ban szó!
Jelenlegi státusz:
A hír szerint, 2022-ben a BYD Auto már a kínai piacon is a Volkswagen előtt vezet, és a világ legnagyobb villany- és hibridautó gyártójává vált. Az ilyen globális siker azt mutatja, hogy a BYD elkötelezett a fenntartható közlekedés és a környezetvédelem iránt, és továbbra is szerepet játszik az elektromos járművek térnyerésében. A Magyarországon történő további terjeszkedése a BYD-nek lehetőséget biztosít arra, hogy az európai piacon is meghatározó szereplővé váljon a zöld mobilitás terén. Természetesen a folyamat egyre erősödő azóta is.
Aki a cég autói közül választ, azt aligha érdekli a gyártó múltja vagy éppen a márkahűség. Nemcsak a Tesla koppint a VW orrára Európában, de a jelek szerint erre készül a BYD is, amely bár nem vette meg a Ford egyik üzemét, de csak azért, mert várhatóan épít több sajátot, és néhány típusa meg is jelent már az unió számos országának kínálatában.
Visszhangzott a Puskás Aréna a BYD kínai felső vezetőinek kiáltásától. S mivel tényleg ezt harsogták, hogy ők az elsők, világossá is tették, hogy a világ egyik leggyorsabban növekvő autóipari cége hódítani jött Európába.
Wang Chuan-fu a BYD alapító elnöke – és a világcég teljes felső vezetése – Budapestre látogatott pénteken, 2024. február 23-án. Botka László, Szeged polgármestere az Indexnek azt mondta, hogy a többórás találkozón áttekintették a szegedi gyárépítés jelenlegi helyzetét.
Az önkormányzat vállalta, hogy a 300 hektáros telephelyet az év végéig – három fázisban – át fogja adni. Március végéig az első 150 hektárt, a következő 130 hektárt szeptember végéig, a maradékot pedig december végéig.
A cég személyautói 2022-ben mutatkoztak be Európában, azóta már 250 telephely nyílt 19 európai országban. A gyártó jelenleg hat modellt – BYD Tang, BYD HAN, BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal és BYD Seal U – kínál a kontinensen három méretkategóriában, kifejezetten az európai ízlésre szabva. A tervekben két új modell idei bevezetése is szerepel. Ugyanakkor a BYD Magyarországon már 2016 óta jelen van komáromi elektromos buszgyára révén, ami fontos szerepet játszott abban, hogy az első európai autógyáruk is hazánkba települ.
A gyár révén több ezer új munkahely létesül, fejlődik a helyi gazdaság és a helyi beszállítói lánc is.
Három villanyautóval indul a magyarországi forgalmazás, mindhárom az úgynevezett e-Platform3 elnevezésű padlólemezre épül. Sokféle méretű típus építhető a közös műszaki alapokra, de mindegyikben alkalmazhatják azt nyolc funkciót egyesítő hajtásegységet, amely:
- az autó szabályozó-elektronikáját,
- az akkumulátorszabályozó-elektronikáját,
- az áramelosztó egységet,
- a hajtó villanymotort,
- a motor kontrollerét,
- az erőátvitelt,
- az áramátalakítót,
- a fedélzeti töltőt
is tartalmazza. Az első magyar rendszámos BYD Dolphinokat és Atto 3-akat még idén átadják, a Sealre viszont 2024-ig várni kell... szóval idén már itt lesz!
A galériában viszont számos nagyszerű képet láthattok a közeljövő egyik legdinamikusabb autójáról.
A cikk zárásaként pedig nézzünk meg egy videót a Tesla és a BYD versenyéről. Persze ez egy érdekes, de logikus kérdést vet fel: A Tesla nyer, vagy a BYD? Az alábbi felvételek, több mint 1,4 millió Youtube-látogatót érdekeltek. Az angolul nem tudók a szokott módon beállíthatják a magyar feliratot is! Nem fogunk spoilerezni, mindenképpen érdemes végignézni a videót, ha Ti is kíváncsiak vagytok a részletekre:
Szerintem csatlakozz a sikerközösségünkhöz, mert akkor itt például egy teljesen másik felirat lesz számodra elérhető!
A TP Portálon a TartalomKezelő színtéren 4 fő témacsoportunk van:
TP Luxury TP Motivátor TP Nagyvilági Érdekes TP Bolygó I. a Föld
Válassz a fenti témák közül, vagy nézd meg a 5000
Regisztrálj most, akár 5000 kezdő egyenleggel indulhatsz, már 0 Ft-ért! Melyik a Te SikerKaraktered? - TP RobiDroid
Úgy érzed? Szólj hozzá...
Nem látod a hozzászólásokat?
Ennek több oka is lehet!
Nézzük meg sorban:
1. Inkognitó ablakban előfordulnak ilyenek...
2. Nem vagy bejelentkezve a Facebookra. Jelentkezz be! 😉
3. A böngésződben erőteljesen paranoid beállítások vannak érvényben. A TP oldalain nem kell tartanod semmitől, nyugodtan kikapcsolhatod a teljes webhelyen az AdBlockert, illetve a nyomkövetés elleni védelmet. Például Firefox böngészőben a címsor előtti pajzsra kattintva tudod ezt megtenni:
3. Chrome böngészőben ez sokszor problémás... Ha elküldöd magadnak a linket (Link másolása gomb), és Messengeren nyitod meg (Facebook böngészőben), akkor nagyobb eséllyel látod a Like és Hozzászólás lehetőségeket. Ha esetleg tudod, hogy milyen beállítással lehet behozni a Facebook hozzászólásokat és a Like gombot, akkor kérlek jelezd ezt nekünk is! Örömmel kiegészítenénk ezt a leírást! Egy kis meglepetéssel pedig megháláljuk neked a segítséget!
4. A böngészők egyre komolyabb - alap - védelemmel vannak ellátva a nyomkövetéseket illetően. Ez viszont megnehezíti az etikus és kártékony tartalmaktól mentes - így a SikerVeled.hu - weboldalak használhatóságát is. Javasoljuk, hogy olyan böngészőt és olyan beállításokat használj, amivel teljes értékűen tudod használni a TP Portál és a Facebook által (Pl.: Like, Megosztás, Hozzászólás) nyújtott lehetőségeket!
5. Később még bővítjük. Egyelőre még várjuk a visszajelzéseiteket a különféle böngészők és azok beállításai kapcsán. Köszönjük, ha segítesz ebben!
6. Senki nem írt hozzászólást... Igen, ebben az esetben sem fogsz hozzászólást látni, viszont itt főként technikai értelemben gondoljuk, hogy nem látod a hozzászólásokat. Tehát ha még a hozzászólás lehetőségét sem látod... Mindenesetre, ha TE éppen látod a lehetőséget és hozzá tudsz szólni, akkor kérlek reagálj valami konstruktívat az adott tartalmat illetően. Köszönjük!
TP RobiDroid